Kamis, 19 November 2015

Soya - Timur dan Barat

Soya - Timur dan Barat

Soy digunakan secara perubatan dalam kedua-dua timur dan barat. Tumbuhan ubatan lain dalam keluarga ini ialah semanggi merah, indigo, alfalfa, fenugreek, senna, kudzu, Mimosa, dan astragalus. Bahagian tumbuhan ini yang digunakan secara perubatan adalah kacang, bercambah, dan kulit pod kacang. Cara yang paling biasa untuk mengambil soya sebagai makanan, walaupun kapsul dan decoctions cara lain untuk mendapat manfaat daripada tindakan perubatan pokok ini. Beberapa cara yang berbeza di mana untuk menelan soya adalah edamame (kukus buah kacang), tauhu (susu soya beku), tempe (kek kacang soya yang ditapai), miso (pes kacang soya yang ditapai), natto (perasa kacang soya yang ditapai), tamari (kacang soya dalam air), dan soysauce (kacang soya dan gandum diperam dalam air).

Perubatan herba barat menggunakan soya untuk fitoestrogen dan untuk kesan yang baik pada jantung dan sistem peredaran darah. Soya kaya dengan isoflavon estrogenik, bahan kimia yang hampir sama dengan estrogen manusia yang badan kita mudah boleh mengubah suai untuk menggantikan atau meningkatkan tahap semula jadi kita hormon. Ini menjadikan soya sekutu berharga untuk mengurangkan gejala menopaus, untuk merawat ketidakseimbangan hormon pembiakan, dan untuk mencegah osteoporosis. Ia juga boleh mengurangkan risiko kanser bergantung kepada hormon, seperti kanser payudara dan kanser prostat, kerana ia adalah cukup sama untuk mengikat kepada reseptor estrogen tetapi cukup berbeza untuk tidak merangsang sel-sel kanser. Soya juga telah terbukti untuk mengurangkan trigliserida dan kolesterol serum, terutamanya berbahaya lipoprotein berketumpatan rendah, tanpa menjejaskan tahap benefisial lipoprotein berkepadatan tinggi. Kerana soya ini biasanya diambil untuk mengurangkan risiko penyakit jantung dan aterosklerosis.

Dalam soya timur mempunyai sejarah yang panjang sebagai herba perubatan. Terdapat tiga bentuk yang berbeza di mana tumbuhan ini digunakan: kacang soya bersedia, bercambah kacang soya, dan kulit pod kacang soya. Seperti dengan herba lain, bergantung kepada apa bahagian tumbuhan yang digunakan akan ada tanda-tanda yang berbeza. Ambil kacang soya yang telah disediakan, sebagai contoh. Ini secara tradisinya dibuat oleh mengukus kacang merebus daripada wormwood dan daun mulberi, dua tumbuhan ubatan lain yang penting, dan kemudian meninggalkan kacang menapai di merebus. Dalam bentuk soya ini digunakan untuk merawat peringkat awal jangkitan virus dan cepat marah itu, kegelisahan, dan insomnia berikut gangguan demam. Bercambah, di sisi lain, digunakan untuk haba lejang, dan kulit kacang soya yang digunakan untuk berpeluh pening, sakit kepala, dan malam. Menariknya, ketiga-tiga bentuk boleh digunakan untuk tujuan lain di mana badan terlalu panas: kacang untuk gangguan demam, yang bercambah untuk haba lejang, dan kulit untuk berpeluh malam.

Seperti dengan segala jenis sayuran, soya mempunyai amaran dan percanggahan tertentu. Yang paling penting, soya adalah makanan yang kedua paling alahan selepas kacang tanah. Ramai orang mempunyai kesukaran mencerna tumbuhan ini dengan gejala yang paling biasa daripada alahan reaksi yang sakit perut, sembelit, dan cirit-birit. Sejak soya adalah begitu tinggi dengan fitoestrogen adalah perlu untuk berhati-hati apabila memberikan tumbuhan ini kepada membina kanak-kanak dan berhati-hati adalah disyorkan apabila menggunakannya dalam formula bayi, terutama isolat protein soya. Jumlah tinggi fitoestrogen juga bermakna bahawa penggunaan secara intensif oleh wanita hamil boleh memberi kesan hormon pada janin membangun. Ini isoflavon boleh mempunyai ciri-ciri anti-tiroid juga, jadi penggunaan biasa boleh menyebabkan hipotiroidisme, tenaga yang rendah, penyerapan mineral yang lemah, kemandulan, dan mungkin juga mengurangkan penyerapan ubat tiroid farmaseutikal.

Satu lagi aspek penting untuk memahami tentang soya adalah disebabkan oleh hakikat bahawa ia adalah sebiji kacang. Semua kacang mengandungi asid phytic dalam kulit mereka yang menghalang mereka daripada dihadamkan. Kacang adalah benih, dan haiwan yang mengeluarkan mereka segenap melalui najis mereka adalah satu bahagian penting dalam bagaimana tumbuh-tumbuhan mendapatkan diedarkan. Dalam erti kata lain, kilang itu telah membangunkan bahan kimia ini untuk menghalang pencernaan benih, dan ia menggunakan manusia dan haiwan lain sebagai satu cara untuk mengangkut sendiri ke dalam persekitaran baru. Malangnya, asid phytic mengikat mineral dalam badan kita seperti kalsium, magnesium, dan zink, mengurangkan penyerapan mereka. Ini tidak baik untuk kanak-kanak kecil, yang bergantung kepada mineral ini untuk membina tulang baru, dan untuk individu malnutritioned yang sudah kekurangan mineral ini. Kacang soya juga mengandungi anti-koagulan yang menghalang pemecahan protein dan vitamin B12, dan hemagglutins yang boleh bergumpal sel-sel darah merah dan menyekat pertumbuhan.

Nasib baik ada cara untuk menyahaktifkan asid phytic, anti-koagulan, dan hemagglutins dalam kacang. Memasak dan bercambah agak berjaya, tetapi kedua-duanya hanya sebahagiannya berkesan. Ternyata, satu-satunya cara untuk menyahaktifkan sepenuhnya bahan kimia ini adalah dengan penapaian. Itu betul, hanya bakteria, kulat, yis dan mempunyai alat-alat yang diperlukan untuk membuat soya hadam untuk kita! Dan ini adalah bagaimana soya secara tradisinya dimakan di timur, kerana tempe, miso, natto, tamari dan soysauce, semua bentuk ditapai soya. Sila ambil perhatian tauhu yang bukan makanan menapai kacang soya, tetapi dibuat dengan membekukan protein daripada susu kacang soya dengan kalsium sulfat atau garam lain. Jadi menikmati soya anda tetapi perlu diingat bahawa ia mempunyai kesan ke atas hormon kita, ia adalah satu alergen biasa, dan ia adalah yang paling mudah untuk dihadam jika ia ditapai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar