Kamis, 19 November 2015

Sinusitis kronik - Beberapa Rawatan Biasa

Sinusitis kronik - Beberapa Rawatan Biasa

Beberapa rawatan resdung kronik yang berbeza boleh memberikan bantuan kepada mereka yang mengalami keadaan yang menyakitkan dan menjengkelkan. Resdung kronik yang paling biasa mempunyai ciri-ciri saliran yang berterusan melalui hidung dan tekak, kesukaran bernafas, dan sakit tekak atau batuk. Walaupun gejala ini boleh menjadi penunjuk hanya pertarungan tunggal sinusitis, jika gejala berlaku berulang kali atau berterusan selama lebih dari seminggu yang, resdung mungkin penyebabnya. Senarai di bawah adalah beberapa rawatan yang paling biasa untuk sinusitis kronik.

Beberapa pertama rawatan resdung kronik yang ditetapkan perjanjian dengan hanya simptom keadaan. Saranan-saranan ini tidak akan menyembuhkan penyakit ini, tetapi akan mengurangkan beberapa kesan sampingan yang tidak terperi sakitnya dan rumit ia menyebabkan. Pertama, semburan hidung boleh disyorkan untuk membantu membersihkan laluan hidung dan mencegah saliran berterusan daripada hidung dan tekak. Over-the-kaunter atau preskripsi dekongestan juga boleh ditetapkan untuk cuba untuk memecahkan membina-up di laluan pernafasan. Ubat-ubat ini, bagaimanapun, hanya boleh diambil untuk jangka masa yang singkat kerana ia boleh menyebabkan komplikasi yang lebih serius dalam jangka masa panjang. Selain itu, over-the-kaunter ubat penahan sakit juga boleh membantu dalam mengurangkan kesan-kesan sampingan yang menyakitkan sinusitis kronik.

Walaupun rawatan resdung di atas menangani kesan-kesan sampingan, langkah-langkah yang lebih intensif yang diperlukan untuk memerangi punca masalah ini. Antara rawatan ini lebih serius adalah rejimen antibiotik berat. Amoxicillin, doxycycline, atau beberapa antibiotik lain yang ditetapkan dalam usaha untuk merawat kes-kes sinusitis yang bacterially disebabkan. Seperti yang selalu kes dengan preskripsi antibiotik, adalah penting untuk melengkapkan jumlah yang ditetapkan keseluruhan, walaupun gejala hilang. Jika jangkitan bakteria bukan punca keadaan, alahan mungkin untuk menyalahkan. Dalam kes ini, doktor mungkin akan menetapkan tembakan imunoterapi untuk mengatasi alahan menyusahkan.

Akhirnya, kes-kes yang serius mungkin memerlukan pembedahan untuk rawatan resdung kronik. Dalam kebanyakan kes, pembedahan ini datang dalam bentuk penerokaan endoskopik, di mana doktor benang tiub berlampu melalui rongga hidung untuk mencari punca masalah. Jika sebuah lorong, pertumbuhan, atau keadaan yang tidak normal disekat ditemui, doktor kemudiannya boleh menggunakan beberapa alat untuk menghapuskan kelainan dan diharapkan mengurangkan masalah ini. Rawatan ini adalah pilihan yang baik untuk penghidap resdung kronik yang badan mungkin tidak menerima rawatan perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar